Byrgittas klangspråk sanslöst vacket.

Work
Byrgitta (2003)
Publication
Svenska Dagbladet
Journalist
Carl-Gunnar Åhlén
Published

"Tonsättaren Carl Unander-Scharin och librettisten Magnus Carlbring ärförvisso också skeptiker och inga hagiografer. Men framför allt är delyhörda poeter, som i likhet med alla inblandade i helgens dubbelpremiärnalkats uppgiften att förmänskliga ett helgon i operan "Byrgitta" medstörsta respekt och allvar.I denna deras fjärde uppgift tillsammans legerar sig det lapidarisktpoetiska librettot med tonsättarens sprött genomskinliga klangväv, varslätta antydningar av samtida isometrik (rytmisk likformighet),hoquetus-effekter ("hickande") och landini-kadenser framkallar ett nytttonspråk så sanslöst vackert att man inte kan höra sig mätt på det. Tillstora delar är det också en köropera....Alla stämmor - vokala såväl som instrumentala - har måttbeställts försärskilda sångare och musiker, vilket ger dirigenten Cecilia Rydinger Alinett klangverktyg med samma perfekta tonträffning som en celesta. Här finnsen allvarsam alt (Maria Sanner) och en profundobas (Sami Yousri), här finnsspännande debutanter (Jennie Eriksson, härlig koloratur och Karin Bokvist,tonsäker 16-åring) och erfarna yrkesmän (Olof Lilja), starka personligheter(Lars Johansson Brissman och Daniel Buckard).Att lördagsföreställningen blev så oerhört intensiv var helt och hålletJeanette Bjurlings och Jesper Taubes förtjänst. Vad sägs om att slå i sig engigantisk titelroll respektive fyra större barytonuppgifter på blott 27timmar? Med perfekt klangfokus och exemplarisk diktion lyckades desynkronisera sina röster till indisponerade Elisabeth Strids och SamuelJarricks munrörelser på scenen och på så sätt rädda första premiären.Det säger åtskilligt om offerviljan vid denna akademi fast ännu mer omverkets sångbarhet. Men så är ju tonsättaren själv yrkessångare.