Presscuts

Sorgligt spel med stora känslor

Work
Riddartornet (2018)
Participants
Riddartornet
Vadstena-Akademien.
Musik: Carl Unander-Scharin. Libretto: Magnus Florin. Dirigent: Joachim Gustafsson. Regi: Nils Spangenberg. Scenografi & kostym: Johan Glaumann. Instudering: Lena Hellström-Färnlöf
Huvudroller: Mathilda Flink, Rebecca Hellbom, Frida Bergquist, Viktor Johansson
Medverkande från kammarmusikprogram och kammaroperautbildning vid Musik- och Operahögskolan, Mälardalens högskola.
Publication
Norrköpings Tidningar
Journalist
Lars H Jonsson
Published
Sorgligt spel med stora känslor OPERARECENSION "Riddartornet" är ett sorgspel från den tidiga romantiken. Erik Johan Stagnelius skrev det 1821, samma år som Gamla teatern i Vadstena invigdes (!) Säkert skulle spelet kunnat framföras på just en sådan liten scen. Nu var dock innehållet lite för brutalt, oanständigt och mörkt för den tidens Sverige.

Mozart firas på svenska

Work
Carl Unander Scharin Tenor
Participants
Carl Unander-Scharin and Karin Ingebäck
Publication
Svenska Dagbladet
Journalist
Bo Lövfendahl
Published
"Carl Unander-Scharin är en elegant, aristokratisk Tamino som matchas av Karin Ingebäcks ovanligt dramatiska Pamina."

Vackert och uttrycksfullt

Work
Carl Unander Scharin Tenor
Participants
Carl Unander-Scharin and colleagues in Batseba by S-D Sandström
Publication
Expressen
Journalist
Gunilla Brodrej
Published
"Carl Unander-Scharin fick sjunga i kulisserna på premiären för att Klas Hedlund hade sångförbud. Hedlund mimade. Hopplös scenkonst blir det även om utomordentlige C U-S sjöng vackert och uttrycksfullt efter att ha lärt sig partiet på en eftermiddag. Denna gång är det ett större parti som gått ner för räkning."

Tidlöst och vackert

Work
Carl Unander Scharin Tenor
Participants
Carl Unander-Scharin and Jeremy Carpenter
Publication
Tidningen Kulturen
Journalist
Lina Pihl
Published
...passar utmärkt ihop, som i den kända duetten mellan Zurga och Nadir, ett operaörhänge som blev världskänt genom Jussi Björling och Robert Merrill när det begav sig. Jeremy Carpenter och Carl Unander-Scharin sjunger den med så mycket varsamhet och känsla att håret står upp i nacken.

Quotes from Youtube

Work
Carl Unander Scharin Tenor
Publication
Youtube/ Carl Unander-Scharin
Journalist
Various persons
Published
•On the subject of dynamics, I think the singer does superbly - especially on the softer side. Whatever the singer's fach may be (leggiero?), it seems to fit the piece very well. All in all, a beautiful voice. 

‪• ‬‬
I´ll tell you a bit about him. He is a Swede. But actually more famous for his own operas. (tenor-composer. A bit unsual.) His "King of Fools" is a Great opera.

Neo-romantic with a twist

Work
The Elephant Man (2010-2012)
Publication
Sveriges Radio Kulturnytt
Journalist
Ella Petersson
Published
“Carl Unander-Scharin makes me believe in the future of contemporary opera. He builds musical tension and resolution with equal parts of black humour – a sort of neo-romantic with a twist. But above all he has feeling for phrasing, a gift for any singer.”

Staggeringly beautiful

Work
The Elephant Man (2010-2012)
Publication
Tidskriften Opera
Journalist
Sören Tranberg
Published
“Unander-Scharin’s music is traditio- nal in structure in the form of arias, duets and ensembles. If his music is always singable, it is because he is a singer... the music is at times staggeringly beautiful, especially when it blossoms in the pure or- chestral sections.”

Tight and thriller-like

Work
The Elephant Man (2010-2012)
Publication
Nummer.se
Journalist
Elin Axelsson
Published
”The members of the small ensemble are all very talented actors, Mats Persson, for example, really makes the manager Tom Barker come to life. And also from a visual point of view The Elephant Man is scenically impressive.”