Work

Gripande gestaltning av ung vilsenhet

Work: 
Riddartornet (2018)
Participants: 
Musik: Carl Unander-Scharin. Libretto: Magnus Florin efter Erik Johan Stagnelius pjäs. Regi: Nils Spangenberg. Konstnärlig ledare: Lena Hellström-Färnlöf. Dirigent: Joachim Gustafsson. Scenografi och kostymdesign: Johan Glaumann.
Publication: 
Dagens Nyheter
Journalist: 
Johanna Paulsson
Published: 
14 Jun 2018
Gripande gestaltning av ung vilsenhet PUBLICERAD 2018-06-14 Musik: Carl Unander-Scharin. Libretto: Magnus Florin efter Erik Johan Stagnelius pjäs. Regi: Nils Spangenberg. Konstnärlig ledare: Lena Hellström-Färnlöf. Dirigent: Joachim Gustafsson.

Välgjord ny opera på helt rätt plats

Work: 
Riddartornet (2018)
Participants: 
Carl Unander-Scharin med libretto av Magnus Florin efter Erik Johan Stagnelius tragedi Dirigent: Joachim Gustafssson Regi: Nils Spangenberg Solister: Amelie Flink, Rebecka Hellbom, Frida Bergquist, Viktor Johansson, Samuel Sassersson, Marcus Bartoletti med flera Scenografi och kostym: Johan Glaumann Instrumentalensemble från Musik- och operahögskolan vid Mälardalens högskola
Publication: 
Skånska Dagbladet
Journalist: 
Lars-Erik Larsson
Published: 
7 Jul 2018
”Sorgespel” kallade Erik Johan Stagnelius sitt gotiskt-romantiska skräckdrama Riddartornet. Han skrev det 1821, två år innan han dog.

Sorgligt spel med stora känslor

Work: 
Riddartornet (2018)
Participants: 
Musik: Carl Unander-Scharin. Libretto: Magnus Florin. Dirigent: Joachim Gustafsson. Regi: Nils Spangenberg. Scenografi & kostym: Johan Glaumann. Instudering: Lena Hellström-Färnlöf Huvudroller: Mathilda Flink, Rebecca Hellbom, Frida Bergquist, Viktor Johansson Medverkande från kammarmusikprogram och kammaroperautbildning vid Musik- och Operahögskolan, Mälardalens högskola.
Publication: 
Norrköpings Tidningar
Journalist: 
Lars H Jonsson
Published: 
6 Jul 2018
"Riddartornet" är ett sorgspel från den tidiga romantiken. Erik Johan Stagnelius skrev det 1821, samma år som Gamla teatern i Vadstena invigdes (!) Säkert skulle spelet kunnat framföras på just en sådan liten scen. Nu var dock innehållet lite för brutalt, oanständigt och mörkt för den tidens Sverige. Men idag kan destruktiva lidelser, incest och maktmissbruk uttryckas, som tidlösa fenomen.